In opdracht van Bagger- en overslagbedrijf M&M Heuvelman BV heeft Kooiman Marine Group het m.k.s Kraanvogel opgeleverd. Een multifunctionele en innovatieve kraanschip dat is uitgerust met een kraan die 60 ton kan heffen met een 32 meter giek, een stabilisatiesysteem met drie spudpalen, en de eerste CCR-fase 2 gecertificeerde voortstuwingsmotoren, namelijk twee Cummins motoren van het type QSK 19-M. Een mooie woning met een echt achteronder waardoor veel extra woonruimte beschikbaar is.
Het ontwerp is afkomstig van het ontwerpbureau Kooiman Engineering waar Arie van Duijvendijk het schip ontwierp en op papier zette met zijn ervaring uit vroeger gebouwde kraanschepen. Een bijzonder schip met een uitzonderlijk perfecte afwerking dat scheepswerf Kooiman Hoebee heeft opgeleverd.
Het meest opvallend is de gigantische kraan die dit schip zo bijzonder maakt. Het betreft een PLM-kraan geleverd door BTC-Cranes bv uit Oude Tonge. Een custom made kraan met een giek van 32 meter en toch gestreken laag genoeg om het schip op de Duitse kanalen te laten varen met een kruiplijn van 4.20 meter. De kraan heeft een maximaal hijsvermogen van 60 ton, hiervoor moeten de hijslier en de sluitlier gekoppeld worden. Elke lier is standaard ontworpen voor 45 ton trekkracht. Dit grote hijsvermogen kan in praktijk echter alleen net naast het schip tot op 10 meter vanuit de kraan en rakelings over de kop. In de kraan staat ook een Cummins QSK 19-C aandrijfmotor in de industrie uitvoering en draait een constant toerental waarbij de blower volledig actief is. Op het moment dat de hydropompen meer vermogen vragen is dat onmiddellijk beschikbaar. De motor levert dan direct tot 760 pk.
De kraan is ook uitgerust met een trilblok om dukdalven te kunnen intrillen. Beunwand en laadvloer zijn geconstrueerd uit 10 millimeter Hardox. Het kraanschip heeft drie stuks robuuste telescopische spudpalen, waarvan twee op het achterschip, houden het schip op positie tijdens werkzaamheden. Ze worden bediend door telescopische hydraulische clinders. Middels deze cilinders kunnen de palen ook op een diepte van max. 11,50 m. op de rivierbodem gestempeld worden. De telescopische uitvoering van de palen zorgt er tevens voor dat de palen nooit boven de kruiphoogte uitkomen.
De bekleding van het gangboord moest absoluut slag en krasvast zijn aangezien uit ervaring daar geen verf op te houden is en er veel schade door vallende stenen ontstaat. Smits Neuchatel leverde hiervoor een rubbermortel die met een cementwagen werd aangevoerd en in een 22 millimeter laag werd aangebracht over de epoxyverf die door tijdens de cascobouw was aangebracht.
Multifunctioneel binnenvaart kraanschip
Neem vrijblijvend contact op met Kooiman Marine Group over 'BNR 196 - Kraanvogel'. Wij helpen u graag verder. Uw gegevens worden vertrouwelijk en volgens de wet AVG opgeslagen en behandeld.
T +31 (0)78 61 00 477
F +31 (0)78 61 00 039
contactkooiman@kooimanmarinegroup.nl